Test Suzuki Grand Vitara. Bezkonkurencyjny w terenie

Test Suzuki Grand Vitara. Bezkonkurencyjny w terenie

Testowaliśmy już wiele suv-ów i za każdym razem okazywało się, że są to jednak samochody stworzone do jazdy po asfalcie. Podczas testów w terenie zawsze wychodziło, że możliwości tych samochodów są gorsze niż się spodziewaliśmy. Tym razem było inaczej.

Suzuki Grand Vitara spisała się na bezdrożach zdumiewająco dobrze. Po kilku dniach testu jesteśmy przekonani, że pod względem właściwości jezdnych - nawet w dość trudnym terenie - Suzuki nie ma sobie równych konkurentów.


Nadwozie:

Walka w tym nieprzerwanie popularnym segmencie jest bardzo zacięta. Wielu producentów stawia na oryginalne, często nawet bardzo odważne nadwozia. Suzuki z kolei pozbawione jest wariacji stylistycznych i zbędnych ozdób. Jednak mimo to od sześciu lat prezentuje się bardzo dobrze. Niektórzy twierdzą, że Grand Vitara wygląda przeciętnie. Tylko czy to zarzut, czy komplement? Oceńcie Państwo sami.


Wnętrze:

Dużą zaletą wnętrza Grand Vitary jest jego przestronność. Pasażerowie zarówno przednich foteli, jak i tylnej kanapy wyposażonej w regulowany kąt oparcia - nie powinni narzekać na brak miejsca. Deska rozdzielcza jest raczej w surowym stylu, za to bardzo funkcjonalna. Podobnie jak w nadwoziu, we wnętrzu również nie znajdziemy żadnych zbędnych ozdobników. Jest to, co być powinno. Przyjemnie podświetlane zegary z możliwością regulacji jasności są bardzo czytelne. Jakość plastików oraz wykończenie nie budzi zastrzeżeń. Jedynie lewarek zmiany biegów ma zbyt długi skok, a skrzynia działa zbyt topornie. Ale swobodnie można się do tego przyzwyczaić. W końcu to nie samochód luksusowy. W trafnie skomponowanej liście wyposażenia standardowego znajdziemy m. in. automatyczną klimatyzację, elektryczne szyby w czterech drzwiach, radioodtwarzacz CD z MP3, komputer pokładowy, kurtyny powietrzne, podgrzewane fotele czy też 17" felgi aluminiowe – czyli całkiem nieźle. Wybredniejsi klienci mogą skorzystać z bogatej listy wyposażenia dodatkowego.


Wrażenia z jazdy:

Zacznijmy od tego co pod maską. Japończycy nie byli nigdy specjalistami od silników diesla. Suzuki do napędu Grand Vitary stosuje sprawdzoną wysokoprężną jednostkę Renault o pojemności 1,9 l i mocy 130KM. Nie należy ona może do najcichszych, za to z pewnością oszczędzi nasz portfel na stacji benzynowej. W trakcie testu podczas dynamicznej jazdy na trasie Grand Vitara zużyła średnio 8,2 l oleju napędowego na 100 km. To bardzo dobry wynik jak na Suv-a ze stałym napędem.

Skoro jesteśmy już przy trasie to trochę o właściwościach jezdnych na asfalcie. Tutaj daje się odczuć, że mamy do czynienia bardziej z terenówką, niż autem typowo osobowym. Komfort jazdy jest jak najbardziej akceptowalny, ale nie da się ukryć, że Grand Vitara odbiega tu na tle wielu innych suv-ów. Plusem twardego zawieszenia i konstrukcji ramowej może być za to pewność, z jaką samochód pokonuje wszelkie dziury i nierówności. Dzięki temu nie boimy się, że coś się zniszczy albo odpadnie. Dla tego samochodu nie straszne są polskie drogi. Kolejnym plusem jest doskonale dopracowany stały napęd na 4 koła, który zapewnia poczucie bezpieczeństwa w każdych warunkach.

"Kolejny deszczowy dzień. Co można robić w taką beznadziejną pogodę? - Nie mam pojęcia. Wiem za to, że my postanowiliśmy spróbować wyjechać Suv-em na szosowych oponach na białczańską Kotelnice".

Kiedy podjechaliśmy skromnie wyglądającą Grand Vitarą zapytać, czy możemy wyjechać do górnej stacji wyciągu - sami nie byliśmy przekonani, czy to się uda. Skoro tak wielu kolegów po fachu twierdzi, że Vitara jest najlepsza w terenie nie zawahaliśmy się tego sprawdzić.

Od samego startu podjazd nie sprawiał autu żadnych problemów. Początkowo nie mieliśmy nawet potrzeby korzystania z dodatkowych dobrodziejstw w postaci blokady międzyosiowego mechanizmu różnicowego, czy też reduktora. Pierwsze pomaga nam w pokonaniu łatwiejszego terenu, a reduktor zwiększa przełożenie skrzyni biegów prawie dwukrotnie - ze współczynnika 1,00, na 1,97 - w połączeniu z 200 mm prześwitem pozwoli na więcej, niż komukolwiek by się wydawało. Pomocne przy takich wyprawach okazuje się też podwozie, które przymocowano do konstrukcji ramowej. Kolejne plusy to kąty natarcia. Ten, który pozwoli podjechać pod naprawdę strome górki wynosi 29 st. Natomiast kąt zejścia i rampowy wynoszą odpowiednio 27 i 19 stopni. Kiedy weźmiemy te wszystkie zalety razem z pozornie skromnego SUV-a robi się sprawna terenówka.

W połowie trasy użyliśmy ostatniego trybu. Nie było by to konieczne, gdyby dało się wyłączyć kontrolę trakcji. To właśnie ona uniemożliwiała nam rozpędzenie się przed ostatnim podjazdem. Po załączeniu reduktora system kontroli trakcji oraz ESP wyłączają się automatycznie - i chwała za to.

Podjazd na reduktorze na szczyt to była bułka z masłem. Było to łatwe niczym jazda autostradą. Byliśmy bardzo zaskoczeni możliwościami Grand Vitary. Spowodowało to przedłużenie wyprawy o dobrych parę godzin. W końcu natrafiliśmy na miejsca gdzie zabrakło już terenowych opon. Mimo tego wcale nie utknęliśmy. Po prostu ostatnia partia błotnistej drogi wymagała trochę więcej czasu.

Po bezstresowym zjeździe w dół wróciliśmy na utwardzone drogi. Wiedzieliśmy już wtedy, że Suzuki czuje się w terenie jak ryba w wodzie. Nie wiedzieli tego za to inni przechodnie i kierowcy, którzy ze zdumieniem spoglądali na nasz zalepiony błotem pojazd.


Podsumowując:

Jest w naszym regionie wiele miejsc gdzie nie dotrzemy samochodem osobowym z napędem na wszystkie koła. Nie dojedzie tam też żaden SUV. Co nam zatem pozostaje? Auto terenowe? Niekoniecznie – Suzuki Grand Vitara dotrze tam gdzie Suv-om się nie śniło. Oprócz najlepszych w swojej klasie właściwości jezdnych w terenie nadal bardzo dobrze wygląda niezależnie od tego czy na parkingu pod marketem, czy cała w błocie na szczycie góry. Ceny Grand Vitary nie są wygórowane i zaczynają się od 79 900zł. Jeśli szukacie Państwo samochodu do jazdy po mieście, zwłaszcza dla kobiety to warto przed zakupem skorzystać z jazdy testowej. Nie każdej Pani spodoba się terenowy charakter tego samochodu. Jeżeli natomiast ma to być samochód, który przede wszystkim dzielnie poradzi sobie w trudnych warunkach - Suzuki Grand Vitara to świetny wybór.


Dane techniczne:

Nadwozie 5-drzwiowe
Silnik Diesel 1.9 DDiS
Skrzynia biegów 5-biegowa manualna
Wersja Comfort Premium

WYMIARY
Długość całkowita [mm] 4300 (od zderzaka do zderzaka) / 4500 (z pełną osłoną koła zapasowego)
Szerokość całkowita [mm] 1810
Wysokość całkowita [mm] 1695
Rozstaw osi [mm] 2640
Rozstaw kół przednich/tylnych [mm] 1540/1570
Prześwit podwozia [mm] 200
Minimalny promień skrętu [m] 5,5
Kąt natarcia 29°
Kąt rampowy 19°
Kąt zejścia 27°

POJEMNOŚCI
Liczba miejsc do siedzenia 5
Przestrzeń bagażowa - Objętość maksymalna (od podłogi do dachu) [litry] 1386
Przestrzeń bagażowa - Złożone i odchylone do przodu tylne siedzenie (wg VDA) [litry] 758
Przestrzeń bagażowa - Tylne siedzenie w pozycji normalnej (wg VDA) [litry] 398
Pojemność zbiornika paliwa [litry] 66

SILNIK
Typ F9Q
Rodzaj paliwa olej napędowy
Ilość i układ cylindrów / liczba zaworów 4, rzędowy / 8
Pojemność skokowa silnika [cm3] 1870
Średnica x skok [mm x mm] 80,0 x 93,0
Stopień sprężania 16,6:1
Rodzaj zasilania wtrysk bezpośredni (Common Rail)
Moc maksymalna [kW (KM) / obr./min] 95 (129) / 4000
Maksymalny moment obrotowy
[Nm / obr./min] 300 / 1750-2500
Norma emisji spalin Euro 5

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
Stały, 4-zakresowy napęd na 4 koła (4H + 4H LOCK + 4L LOCK + N)
Międzyosiowy mechanizm różnicowy z blokadą (przekładnia stożkowa, wersje z ESP®)
Przełożenie skrzyni rozdzielczo-redukcyjnej - szosowe / terenowe 1,000 / 1,970

PODWOZIE
Układ kierowniczy zębatkowy ze wspomaganiem hydraulicznym
Zawieszenie przód / tył kolumny MacPherson / wielowahaczowe
Hamulce przednie / tylne tarczowe wentylowane / tarczowe wentylowane
Rozmiar opon 225/65R17

MASY
Masa własna (bazowa/z pełnym wyposażeniem) [kg] 1654/1722
Dopuszczalna masa całkowita [kg] 2170

OSIĄGI
Prędkość maksymalna [km/h] 170

DANE EKSPLOATACYJNE
Zużycie paliwa* - Cykl miejski [l/100 km] 8,1
Zużycie paliwa* - Cykl pozamiejski [l/100 km] 6,0
Zużycie paliwa* - Cykl mieszany [l/100 km] 6,8
Emisja CO2 - cykl mieszany [g/km] 179

Samochód testowaliśmy dzięki uprzejmości firmy Auto-Complex, dealerowi Suzuki w Nowym Targu. Dziękujemy Ośrodkowi Narciarskiemu Kotelnica Białczańska za udostępnienie terenu do testu.


Zbigniew Sieczka Zdj. Michał Adamowski

Galeria zdjęć

Newsroom