Test Volvo XC60 R Design - odważny "Szwed"

Test Volvo XC60 R Design - odważny "Szwed"

Po przejechaniu blisko tysiąca kilometrów nie dziwi nas fakt, że Volvo XC60 to jeden z najczęściej kupowanych samochodów w swojej klasie. Dzięki firmie "Wadowscy" autoryzowanego dealera Volvo z Krakowa mieliśmy okazję przekonać się, że szwedzka marka jest bardzo groźnym rywalem dla niemieckich konkurentów.

Komfort oraz właściwości jezdne w klasie premium są na podobnym poziomie, dlatego też coraz bardziej liczy się styl, którego Volvo ma najwięcej.

Testowany egzemplarz to Volvo XC60 model 2011 z silnikiem D5 215KM w wersji wyposażenia Kinetic R-Design.


Nadwozie:

Od początku swojego istnienia średni suv Volvo wzbudzał wielkie zainteresowanie. Dzięki swojej oryginalnej odważnej sylwetce samochód do dziś wyróżnia się z tłumu i nie sposób nie zwrócić na niego uwagi. Nadwozie zaprojektowane przez Stiva Martina łączy dynamiczne coupé z funkcjonalnym kombi. Energiczna sylwetka o pięknej linii bocznej, nowoczesne charakterystyczne detale, takie jak na przykład tylne światła nie pozwolą pomylić tego modelu z żadnym innym samochodem. Zachwycające jest to "agresywne spojrzenie", czyli pas przedni z ciekawymi reflektorami ksenonowymi i masywnym zderzakiem. Aby jeszcze bardziej podkreślić charakter tego samochodu producent oferuje ciekawy pakiet wyposażenia R-Design, który obejmuje takie elementy stylistyczne jak aluminiowe wstawki w przednim zderzaku, w lusterkach wstecznych, na progach oraz w tylnym zderzaku, z którego wychodzą się dwie chromowane końcówki układu wydechowego. Czy z pakietem czy bez dla nas Volvo jest jednym z najładniejszych a przede wszystkim najciekawszych suv-ów.


Wnętrze:

Z reguły każdy producent opisuje swoje wnętrza z ogromnym zachwytem. Po zajęciu miejsca za kierownicą często przekonujemy się, że nie do końca jest tak jak w słodkim tekście z katalogu. W przypadku Volvo jest inaczej. Bogato wyposażone wnętrze XC60 podobnie jak nadwozie jest bardzo stylowe a przy tym niesamowicie funkcjonalne i łatwe w obsłudze. Jest ono świetnie wyciszone i dysponuje sporą ilością miejsca zarówno dla pasażerów z przodu jak i z tyłu. Pojemność bagażnika z kolei to prawie 500 litrów. Skórzana tapicerka, drewniane czy aluminiowe elementy wykończenia wnętrza i nowoczesne rozwiązania techniczne stanowią doskonałe uzupełnienie nowoczesnego skandynawskiego wzornictwa. Deska rozdzielcza ma ciekawie zaprojektowany, skierowany do kierowcy panel środkowy za którym znajduje się dodatkowa półka. Wszystko jest uporządkowane i w każdym calu przemyślane. Obsługa jest dziecinnie prosta i niesamowicie intuicyjna. Po prostu, tak powinno być w każdym samochodzie. Zegary są przejrzyste i bardzo ciekawie podświetlone na biały kolor, który nie męczy oczu. Fotele Volvo to dla wielu jedne z najwygodniejszych foteli samochodowych na świecie. Zwyciężyły one w wielu prestiżowych konkursach. Przekonaliśmy się po raz kolejny że jest to prawdą. Spójrzmy teraz na jakość materiałów i plastików. Miła w dotyku skórzana tapicerka wykonana jest z dużą precyzją. Wszystkie pozostałe elementy oraz plastiki są świetnie spasowane i miłe w dotyku. Według nas Volvo XC60 ma najładniejsze i najlepiej wykonane wnętrze w swojej klasie. Wspomniany pakiet R-Design obejmuje wewnątrz min. fotele z lepszym trzymaniem bocznym, zegary z niebieskim wykończeniem, skórzaną kierownicę, oraz wykończenie elementami z polerowanego aluminium.


Wrażenia z jazdy:

Zaczniemy od tego co pod maską. Znany silnik wysokoprężny D5 o pojemności 2,4 litra dysponuje mocą 215KM. Jego moment obrotowy to aż 440Nm dostępnych już od 1500-3000 obr/min. Zapewnia to bardzo dobre osiągi i przyzwoity apetyt na paliwo. Przyspieszenie do 100km/h ważącego ponad 1800kg samochodu zajmuje jedynie 8,4 sekundy. Pomimo tego, że nie przepadam za silnikami diesla to w tym przypadku nie przeszkadzał mi on wcale. Silnik na wolnych obrotach jest prawie niesłyszalny a po dodaniu gazu do uszu dobiega piękny ryk pięciocylindrowego motoru wspomaganego dwiema turbosprężarkami. Pod względem osiągów jak i brzmieniem silnika Volvo zdecydowanie wyprzedza wysokoprężne jednostki BMW czy Audi.

W parze z mocą silnika idzie dobrze zestrojone zawieszenie. Nie jest ono co prawda sportowe nawet w lekko utwardzonej wersji R-Design ale za to komfort podczas jazdy jest niesamowity. Wysoko zawieszone Volvo bardzo pewnie i bezpiecznie pokonuje zakręty. Przy dużych prędkościach w zakrętach oprócz skutecznego systemu przeciwpoślizgowemu (DSTC) pomaga również żyroskopowy układ stabilizacji przechyłów (RSC), który zapobiega np. dachowaniu. Niestety kontroli trakcji nie da się wyłączyć. Pocieszający jest za to fakt, że działa ona naprawdę dobrze i nie drażni zbyt nachalnym i gwałtownym wyhamowywaniem samochodu podczas szybkiego pokonywania zakrętów.

Układ kierowniczy w wersji R-Design jest jeszcze bardziej bezpośredni i precyzyjny . Na pochwałę zasługuje sprawnie działający najnowszej generacji napęd na cztery koła firmy Haldex. W razie potrzeby potrafi on przenieść większość momentu obrotowego na oś a nawet na koło o lepszej przyczepności. W praktyce wygląda to to tak, że kiedy ruszamy większość momentu przekazywana jest na tylną oś, bo ta ma wtedy lepszą przyczepność. Kiedy poruszamy się ze stałą prędkością na autostradzie napędzana jest tylko przednia oś w celu oszczędności paliwa.

Bez problemu można też zjechać z utwardzonych dróg i zapuścić się na łagodne bezdroża. Z pewnością XC60 przejedzie dalej niż zwykłe auto osobowe. Nie jest to samochód terenowy ale dzięki niemałemu prześwitowi (230mm) oraz wspomnianemu sprawnie działającemu napędowi na cztery koła auto radzi sobie całkiem dobrze. Pakiet R-Design obejmuje także dodatkowe płyty pod silnik.

Korzystając z inteligentnego tempomatu (ACC) miałem wrażenie, że zbliżają się czasy w których kierowca stanie się zbędny. Aktywny tempomat ACC trzeciej generacji pomaga kierowcy utrzymać bezpieczną odległość od samochodu jadącego z przodu, przy każdej prędkości do 200 km/h. Automatycznie dostosowuje on prędkość samochodu do prędkości poprzedzającego pojazdu. W praktyce ustawiamy wybraną prędkość oraz dystans jaki chcemy utrzymać od pojazdu przed nami a volvo samo będzie przyspieszać, zwalniać a nawet zatrzyma się całkowicie po czym wróci do ustawionej prędkości. Rola kierowcy ograniczona jest do operowania kierownicą.

A teraz wady - w końcu nie ma idealnych samochodów. Stały napęd Quattro w Audi Q5 jest bez wątpienia lepszy niż Haldex a zawieszenie BMW pozwala na jeszcze szybsze pokonywanie zakrętów. Nie jest to jednak wielki zarzut bo większość użytkowników XC60 nie wykorzysta nawet w pełni możliwości jakie daje im Volvo. Osobiście wadą dla mnie jest zbyt twardy tylny podłokietnik oraz dopłata (na szczęście niska) do zintegrowanego fotelika dla dziecka. O ile Volvo ma przewagę w postaci silnika to 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów Geartronic jest już trochę przestarzała. Działa ona bardzo płynnie jednak jest trochę zbyt wolna i pogarsza osiągi auta. Na szczęście Volvo wprowadziło już dwu sprzęgłową skrzynie „Power Shift” , która powinna wkrótce zastąpić wszystkie dotychczasowe automaty. Mimo kilku delikatnych wad ciężko w przypadku XC60 znaleźć konkretne zarzuty. To wciąż samochód z którego nie chce się wysiadać.


A gdzie bezpieczeństwo?

No tak. Opisując bohatera naszego testu ani razu nie wspomniałem o bezpieczeństwie. Nie zrobiłem tego celowo, choć pamiętam jak kiedyś Jeremy Clarkson przedstawił volvo i chwalił się tym , że ani razu nie wspomniał o bezpieczeństwie. W przypadku Volvo , jedynej na świecie firmy dla której bezpieczeństwo od zawsze było priorytetem nie jest to przecież konieczne ale w tym przypadku warto wspomnieć o nowych innowacyjnych systemach. W chwili wejścia na rynek w 2008 roku XC60 zostało uznane za najbezpieczniejsze Volvo w historii. Seryjnie każdy model szwedzkiego producenta wyposażony jest min. w system City Safety, który przy prędkości do 30km/h potrafi wyhamować samoczynnie pojazd zapobiegając kolizji – sprawdziliśmy to wielokrotnie i za każdym razem zadziałało. Mało tego prezentacja tego systemu dostarcza wielu wrażeń. Oprócz City Safety testowany egzemplarz wyposażono w szereg innych systemów wspomagających czynne bezpieczeństwo jak np.: funkcję ostrzegania o ryzyku zderzenia z funkcją pełnego automatycznego hamowania i wykrywania pieszych, układ ostrzegający o utracie koncentracji kierowcy (DAC), układ ostrzegania o zjechaniu z pasa jezdni (LDW) i układ (BLIS) informujący o obecności pojazdu w martwym polu widoczności i system inteligentnego informowania kierowcy (IDS).


Podsumowując:

Podobnie jak konkurenci Volvo prowadzi się porządnie i jest bardzo wygodne . Posiada także bogate wyposażenie seryjne jak również niekończące się listy dodatkowych opcji i pakietów . Szwedzki suv nie jest jednak tylko zaawansowanym technologicznie dobrym samochodem, jest czymś więcej. Oryginalne XC60 budzi wiele pozytywnych emocji i zapewnia prawdziwą radość z jazdy. Volvo gwarantuje również najwyższe bezpieczeństwo, jakość wykonania i styl. Mało tego decydując się na Volvo nie musimy wybierać między „sercem” a „rozsądkiem” bo w swojej klasie XC60 jest tańsze niż BMW X3 czy Audi Q5. Dla nas aktualnie Volvo XC60 pozostaje najlepszym wyborem w segmencie średnich suv-ów klasy premium.


Dane techniczne:

Rodzaj nadwozia: 5 miejscowe nadwozie typu SUV
Silnik: wysokoprężny z dwoma turbosprężarkami o pojemności 2400cm3
Moc: 215 KM przy 4000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 440 Nm dostępny od 1500-3000 obr./min
Napęd: na wszystkie koła.
Skrzynia: Geartronic (6-stopniowa automatyczno-sekwencyjna)
Prędkość maksymalna: 210 km/h *(ograniczona elektronicznie)
Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,4 s
Długość/szerokość/wysokość: 4628 / 1891 / 1713 mm
Rozstaw osi: 2815 mm
Masa własna: 1846 kg
Bagażnik: 495/1455 l
Zbiornik paliwa: 70 l
Zużycie paliwa na 100 km: (miasto/trasa/średnie) 10l / 7l / 8,5l
Cena wersji podstawowej: 143 300 zł
Cena testowanego modelu: 220 000 zł

Dziękujemy dealerowi Volvo "Wadowscy" z Krakowa za udostępnienie samochodu do testu.

W celu zapoznania się ze szczegółami dotyczącymi innowacyjnych systemów bezpieczeństwa w samochodach marki Volvo zapraszamy na: www.wadowscy.dealervolvo.pl.




Zbigniew Sieczka, Zdj. Michał Adamowski

Galeria zdjęć

Newsroom